
Folytatva az előző bejegyzést, itt van pár ötlet, hogyan figyeljünk oda egymásra.
Mit és mit ne csinálj a beszélgetés közben
Találd meg a megfelelő időt és helyet
Mielőtt még belemennétek a beszélgetésbe, győződj meg róla, hogy az a megfelelő idő és hely rá. Bizonyosodj meg róla, hogy oda tudsz rá figyelni. Győződj meg róla, hogy nincs zavaró tényező, privát helyen vagytok, nincsenek extra zajok vagy más dolgok, amik elvonhatják a figyelmet.
Elítélés nélkül hallgasd meg
Bizonyosodj meg róla, hogy biztonságban érzik magukat, hogy annyit megosszanak, amennyit szeretnének – anélkül, hogy bárki elítélné őket.
Nyíltan kérdezz
Ilyesfajta kérdések bátoríthatják, hogy felfedezzék a saját gondolataikat és érzéseiket. „Észrevettem, hogy nem vagy önmagad mostanában. Mi jár a fejedben?” Ne kérdezz túl sokat és hagyj időt, hogy válaszoljanak.
Kerüld a feltételezést
Senki nem várja el, hogy szakember légy. Ha nem tudsz mit mondani, ne feledd, hogy nem kell választ találnod mindenre, vagy megértened mégis mit éreznek pontosan. Az, hogy meghallgatod megmutatja nekik, hogy törődsz velük.
Méltányolj és hagyj jóvá
Talán ez épp súrolja a vigasztalás határait, de nagyon fontos, hogy méltányold mit mondanak. A „ne légy bolond, semmi bajod” éppenséggel azt érheti el, hogy visszahúzódnak, frusztrálta és esetleg mérgesek lehetnek. Ehelyett mondhatod például, hogy „Megértem ez miért bánthatott” stb.
Kerüld az összehasonlítást
Néha nem tudjuk megállni, hogy ne hasonlítsuk össze a saját történetünkkel, empátiánk kifejezéseképpen. Viszont, ez eltántoríthatja az illetőt, hogy megnyíljon. Nagyon fontos, hogy a beszélgetés csak róluk szóljon – így határozottan ne vidd túlzásba.
Kérdezz vissza és tisztázd
Azzal, hogy tisztázod, mit is szeretne mondani, jelzed, hogy figyelsz. Kerüld a feltételezéseket és ne tégy szavakat a szájába. Próbáld „Amikor azt mondod…, azt érted, hogy…?” vagy „Mondanál kicsit többet erről?”
Mutass empátiát szimpátia helyett
Empatikus reakciók azt mutatják, hogy megérted mit is szeretne az illető kifejezni, a szimpátia inkább sajnálatot mutat. A „Sajnálom” helyett próbáld a „Ez tényleg elég nehéz lehet, sajnálom, hogy ezen mész keresztül”.
Bátorítsd őket a megoldásra
Nagyon fontos, hogy előbb meghallgasd őket és ne azonnal megoldást keress a problémára. Valamint az jobb, ha ez tőlük jön. Rákérdezhetsz úgy, ami segít nekik következő lépésre gondolni: „Szerinted mi segíthet?”
Kerüld a kéretlen tanácsadást és az egyszerű megoldás ajánlását
Ami szerinted segíthet, nem biztos, hogy megfelelő annak a személynek. Az egyszerű megoldás ajánlása talán elfolythatja az érzéseiket. Ne akarj megoldó módra váltani.
Ne diagnosztizáld
A megállapításaid és élményeid ellenére nem azért vagy ott, hogy diagnosztizáld az illetőt. Ha aggódsz értük, bátorísd, hogy keressenek komolyabb segítséget az orvosuktól, vagy a kórházaktól